INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Stanisław Skórka  

 
 
XV/XVI w
 
Biogram został opublikowany w latach 1997-1998 w XXXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Skórka Stanisław (XV/XVI w.), malarz i snycerz.

Naukę zawodu S. odbył w Krakowie i tu początkowo pracował. Miał często kłopoty finansowe i zaciągał długi (zrazu niewielkie, 6–9 fl.), które w r. 1495 osiągnęły kwotę 40–50 fl. W związku z tą wierzytelnością stolarz krakowski Laszlo zajął 5 II 1495 gotowy wielki obraz S-i i wszystkie jego rzeczy, a wśród nich także inny obraz przeznaczony dla kościoła św. Mikołaja w Krakowie. Inwentarz ruchomości S-i, sporządzony przy tej okazji przez urząd wójtowski 17 II t.r., informuje o ubogim wyposażeniu jego warsztatu i mieszkania. Wierzycielem S-i był również przedsiębiorca krakowski Paweł Kaufman; poręczyciele długu (6 fl.): Marcin, malarz, i Marcin, stolarz, zobowiązali się w czerwcu spłacić go w krótkim terminie. S. jako niewypłacalny dłużnik zbiegł z Krakowa w lecie 1495, zapewne do Poznania.

W r. 1497 miał w Poznaniu kłopoty z cechem z powodu braku potrzebnych zaświadczeń i tzw. listu dobrego urodzenia. Założył jednak samodzielny warsztat malarski, a w r. 1507 przyjął terminatorów: Staszka z Krakowa i Jurka. Uprawiał malarstwo tablicowe i ścienne oraz rzeźbił w drewnie. W r. 1507 rzeźbił i malował zespół figur Pasji dla kościoła parafialnego w Kostrzyniu pod Poznaniem (niezachowane). Zatrudniał S-ę bp poznański Jan Lubrański, być może jako malarza nadwornego. W r. 1508 S. otrzymał od niego poważne zlecenie, z którego wywiązał się pomyślnie (umowę zawarł kanclerz katedralny Andrzej Krzycki 7 VI), a mianowicie odnowienie wnętrza pałacu biskupiego w Poznaniu. W sali na piętrze wykonał S. malowidła ścienne, przedstawiające poczet wizerunków biskupów poznańskich zaopatrzonych w napisy o charakterze epitafiów (przetrwał on do r. 1555). Przypuszcza się nadto (Z. Białłowicz-Krygierowa), że S. brał udział w pracach nad polichromią prezbiterium katedry, prowadzonych w r. 1508. W r. 1510 zobowiązał się S. wykonać dla kościoła parafialnego w Sanoku malowaną nastawę ołtarzową, zawierającą m.in. wyobrażenie św. Mikołaja, za którą podjął z góry w Krakowie pełną zapłatę (22 fl.). W r. 1512 wezwano go do Bydgoszczy w celu ukończenia prac malarskich w karmelitańskim kościele p. wezw. Najśw. Marii Panny. Prócz działalności artystycznej prowadził S. inne interesy, których śladem jest wiadomość o nabyciu w r. 1508 pary koni za 8 grzywien. Druga żona S-i dorabiała w Poznaniu wyszynkiem piwa. W r. 1513 małżonkowie zaciągnęli dług (2 grzywny) u Brykcjusza Baryczki. Ostatnia wiadomość o S-ce pochodzi z r. 1513.

Prace malarskie S-i nie zostały dotąd zidentyfikowane. Z. Białłowicz-Krygierowa słusznie odrzuciła próbę przypisania mu tryptyku z Dolska (Muz. Narodowe w Poznaniu), wskazując natomiast, iż mógł być autorem obrazu określonego jako Madonna bpa Lubrańskiego, części środkowej retabulum z kościoła Bernardynów w Kazimierzu Biskupim (Muz. Narodowe w Warszawie). Badania archiwalne J. Nowackiego zmieniły ocenę S-i w oczach badaczy. K. Kaczmarczyk, T. Dobrowolski i J. Gadomski nisko oszacowali jego kwalifikacje zawodowe, opierając się na fakcie jego stałego zadłużenia, natomiast B. Dąbówna przypuszcza, że był malarzem popularnym, miał wiele zamówień, lecz nie umiał dbać o swoje interesy. Zdaniem A. S. Labudy długi świadczą o przedsiębiorczości S-i.

S. był dwukrotnie żonaty: pierwszy raz od r. 1494 z Magdaleną; drugą żoną była Anna. Nie ma wiadomości, czy S. miał potomstwo.

Obok S-i działali w Poznaniu dwaj inni malarze o imieniu Stanisław piszący się «de Poznania»; jeden z nich był serwitorem Górków z Kórnika (Stanislaus z Krakowa, vel z Kórnika, vel z Poznania).

 

Katalog zabytków sztuki w Pol., S. nowa VII cz. 1; – Białłowicz-Krygierowa Z., Malarz Stanisław z Poznania – twórca tryptyku z Dolska, „Studia Muz.” T. 15: 1992 s. 49, 53, 54, 59–61, 76, 77, 79, również „Aneks” poz. 10, 13, 15, 16; Dąbówna B., Warsztat malarza cechowego w Polsce, „Studia Renesansowe” T. 4: 1964 s. 337; Dobrowolski, Życie artystów pol., II; Gadomski J., Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1460–1500, Kr. 1988; Kaczmarczyk K., Malarze poznańscy w XV wieku i ich cech, P. 1924 s. 30–2; Labuda A. S., Malarstwo tablicowe w Wielkopolsce, w: Malarstwo gotyckie w Wielkopolsce, P. 1994 s. 110, 111; Nowacki, Dzieje archidiec. pozn., I, II; Walicki M., Malarstwo polskie. Gotyk, renesans, wczesny manieryzm, W. 1961; tenże, Malarstwo polskie w XV wieku, W. 1938 s. 13, 23 i n., Bibl. Zakł. Architektury Pol. i Hist. Sztuki Politechn. Warsz., VIII; – Cracovia artificum, 1300–1500.

Barbara Miodońska

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.